Arbodania A/S

Langt bedre overblik og plads til vækst

Microsoft NAV - Microsoft CRM – Microsoft Office 365.

Arbodania klar til ekstrem spidsbelastning

– Rent forretningsmæssigt er den største fordel nok, at vi nu har en ”rygrad” i form af en sammenhængende ERP- og CRM-løsning og et markant bedre overblik over alt fra ordrer og logistik til kunder og opfølgning på aftaler og salgsmuligheder. Det giver den forretningsmæssige indsigt, der gør det muligt at forfølge vores vækstplaner. Samtidig er vi så småt begyndt at implementere automatiserede processer og workflows, hvilket på sigt vil gøre det muligt at øge produktivitet og overblik endnu mere, siger Sune Graae Norsker.

Men løsningen giver også andre fordele. Hele infrastrukturen er således sammenhængende, fuldt skalérbar og med rigelig kapacitet til at håndtere virksomhedens løbende udvikling.

Desuden er platformen standardbaseret og bygget til nemt at kunne opdateres og tilpasses undervejs. Og eftersom alt er hostet eksternt hos IT Business Center eller i Microsoft-skyen, skal Arbodania heller ikke spekulere på drift eller på, om tingene fungerer.

”Det giver ro i maven”

– Det giver ro i maven, at der er kompetente kræfter til at tage sig af vores it. Så kan vi bedre bruge kræfterne på at trække ordrer i land og på at ekspedere dem. Ikke blot i de perioder af året, hvor det er hverdag, men også i de sidste halvanden måned op til jul, hvor det for alvor spidser til. For når samtlige 16 fuldtidsansatte – og 200 sæsonarbejdere – knokler i døgndrift for at nå alt, hvad der skal nås, er der altså ikke plads til bekymringer over, om teknikken virker; det skal den bare gøre. Og den tryghed har vi nu, siger Sune Graae Norsker.

Han bemærker desuden, at det generelle sikkerhedsniveau er ”langt højere” end tidligere. Dels er backup og procedurer i forbindelse med driften af eksempelvis ERP- og CRM-systemerne, dels fordi alle arbejdsdokumenter, aftaler og mails ligger i Microsofts sky.

– Det betyder i realiteten, at vi har elimineret risikoen for tab af data i videst muligt omfang – og sparer samtidig en frygtelig masse tid sammenlignet med tidligere, siger Sune Graae Norsker.

Men løsningen giver også andre fordele. Hele infrastrukturen er således sammenhængende, fuldt skalérbar og med rigelig kapacitet til at håndtere virksomhedens løbende udvikling.

Desuden er platformen standardbaseret og bygget til nemt at kunne opdateres og tilpasses undervejs. Og eftersom alt er hostet eksternt hos IT Business Center eller i Microsoft-skyen, skal Arbodania heller ikke spekulere på drift eller på, om tingene fungerer.

IT Business Center hjalp en af Nordeuropas største producenter af juletræer – danske Arbodania – over på en moderne, sammenhængende og skalérbar it-infrastruktur. Det gør den hastigt voksende virksomhed klar til højsæsonen, hvor 16 fuldtidsansatte og 200 sæsonarbejdere knokler i døgndrift for at sikre julehyggen.

– Vi er inde i en fase med pæne vækstrater – vores omsætning er f.eks. tredoblet på tre år – og efterhånden var det ikke forsvarligt at holde styr på aftaler og logistik med regneark og gule PostIt-noter. Risikoen for fejl og misforståelser var ganske enkelt for stor, navnlig når spidsbelastningen virkelig sætter ind i månederne op til jul og vi skal have en halv million juletræer gennem systemet på meget kort tid, konstaterer Sune Graae Norsker.

Han er administrerende direktør for sydsjællandske Arbodania, der på få år har udviklet sig til en af Europas førende producenter af juletræer og pyntegrønt. Virksomheden har i skrivende stund 16 fuldtidsansatte og satser på at ansætte endnu flere – samt på at fordoble omsætningen – inden for en meget overskuelig årrække.

Slipper for at spekulere på backup.

Indtil for nylig var Arbodanias it-værktøjer imidlertid slet ikke indrettet til en virksomhed i vækst. Navnlig var der i perioder med ekstreme spidsbelastninger stor risiko for misforståelser, fejl eller regulære nedbrud. Desuden var der behov for at implementere en moderne ERP-infrastruktur baseret på værktøjer, der kunne give mere detaljeret indblik i forretningen.

– Vi havde allerede et rigtig godt samarbejde med IT Business Center. De har f.eks. altid været gode til at stille med præcis den rigtige specialist, der kunne hjælpe os i en given situation. Samtidig er de gode til at prioritere opgaver og sætte ekstra kræfter ind, når det brænder på. Så det var naturligt at bede dem komme med et bud på, hvordan vi kunne give den samlede it-infrastruktur en regulær overhaling, forklarer Sune Graae Norsker.

Buddet og det, der skulle blive til den endelige løsning, består blandt andet af ny basishardware samt en helt ny fiberforbindelse. På systemsiden rummer løsningen en total opgradering af hele regnskabs- og logistiksiden, der i dag er baseret på nyeste Microsoft Dynamics NAV- og CRM-platform – som igen er hostet hos IT Business Center. Desuden blev den aldrende Exchange server udskiftet med en løsning baseret på Microsofts cloudtjeneste Office 365, der håndterer mail- og kalendertrafik og huser samtlige Arbodanias Office-filer.

– Det er ret smart, for på den måde har vi adgang til alle filer fra en vilkårlig pc eller mobil enhed. Desuden slipper vi fuldstændig for at skulle spekulere på backup af arbejdsdokumenter, mails og aftaler; det hele ligger i skyen, siger Arbodania-direktøren.

Læs hele historien her.