Fællesorganisationens Boligforening

FOB har valgt en ekstern IT-afdeling

Vi er blevet mindre sårbare og mere effektive.

Da FOB i Slagelse skulle træffe valget mellem at ansætte en ny IT-ansvarlig eller indkøbe en totalløsning hos en ekstern leverandør, endte det med et samarbejde med IT Business Center (ITBC) og en helt ny IT-struktur.


ITBC indgik en aftale om at fungere som ekstern IT-afdeling for FOB og startede med en total gennemgang af både hardware og software.

- Det blev besluttet, at vi lavede en forsøgsperiode, hvor vi hentede kompetencerne eksternt, og da den var afsluttet, kunne vi se en række fordele ved at fortsætte samarbejdet med ITBC. De kom med relevante forslag til opgraderinger og lavede en udførlig plan, for hvordan vi kunne optimere vores IT. Selve omlægningen forløb planmæssigt og med en god struktur. Det var en positiv start, og det har de levet op til siden, siger Elsebeth Ditlevsen, der er økonomi- og administrationschef hos FOB i Slagelse.

I dag har boligselskabet en totalaftale, hvor al service er inkluderet. En dynamisk aftale der er 100% tilpasset FOB, og som hele tiden kan justeres.

 

Fremtidssikret hosting –  klar til ny persondatalov

Som en del af den nye IT-struktur har ITBC flyttet FOB’s hosting fra en fysisk løsning med egne servere til en cloudplatform hos et ISO-certificeret og revisorgodkendt datacenter. Det betyder ikke alene en økonomisk besparelse på ca. 25 % om måneden, det gør det samtidig nemmere at overholde EU’s Persondatalov, der træder i kraft fra maj 2018. 

- Generelt kommer ITBC med kvalificerede løsningsforslag og kompetent rådgivning. Vi har aldrig oplevelsen af, at de oversælger, men de er gode til at være på forkant og følger op på os og vores behov. Derfor kommer de også løbende med forslag til forbedringer, hvilket fungerer godt. Vi er i en udviklingsfase og er afhængige af den professionelle rådgivning, og det leverer de hver gang – også hvis vi arbejder med systemer, hvor de ikke er leverandør, som for eksempel EG Bolig, siger Elsebeth Ditlevsen.  

 

Medarbejderne har fri support

Udover det overordnede overblik over boligselskabets IT, så er det også ITBC, der står for den daglige support. Supporten er tilrettelagt i en supportaftale, hvor alle FOB’s medarbejdere frit kan kontakte ITBC, hvis de oplever problemer med deres IT eller mobiltelefoner.
- De supporterer alt for os, og de har en professionel og imødekommende omgangstone over for vores medarbejdere, så der er ingen, der oplever, at det er problematisk at få support. De knokler altid for at løse problemerne, når de opstår, også hvis der er fejl i for eksempel EG Bolig. De er simpelthen vores IT-afdeling, og vi er blevet meget mindre sårbare og mere effektive ved at lægge den funktion eksternt hos ITBC, siger Elsebeth Ditlevsen.