Landinspektørerne Skelstedet

Hurtig og effektiv indsats sikrer fortsat drift efter netværks- og servernedbrud

Flemming Pade, Landinspektør og partner ved Landinspektørerne Skelstedet, fortæller at det var en bevæget tid i starten af året 2015.

Først måtte vi udskifte Hans’ computer, den kunne ikke mere. Så gik min egen ned, men den kunne heldigvis reddes. Men den fredag i februar var det helt galt:

Hen på eftermiddagen kan Hans Rolff-Petersen, landinspektør, ikke længere logge ind på nettet. Det er der heller ingen andre, der kan. Hans ringer til IT Business Center, som Landinspektørerne Skelstedet har en drifts- og serviceaftale med og fortæller at den er gruelig gal. Claus Jacobsen fra IT Business Center, som har vagten denne fredag, spørger ind til hvad problemet er men kan høre at det er alvorligt, så han afslutter samtalen, pakker sammen, overgiver vagten til en kollega og stryger afsted i bilen.

Fremme efter få minutter kan Claus se, at serveren er nede. Han konstaterer hurtigt, at serveren ikke kommer til at starte igen uden videre. Han går i gang med at sikre at Pc’erne har Internetforbindelse selv om serveren ikke kører, men en enhed i netværket viser sig at være defekt. Heldigvis har han en reserve liggende i bilen. Da han har sikret, at computerne har Internetforbindelse, pakker han serveren sammen og tager den med hjem på værkstedet.

I mellemtiden har Hans været kvik nok til at finde en ekstern Harddisk frem, som han helt tilfældigt har brugt til at tage en fuld kopi af sagsarkivet, og han lægger de sager, han arbejder med over på sin computer, så han i det mindste kan arbejde videre på presserende sager fredag eftermiddag.

Mandag lægger Hans kopier af sagsarkivet ud på kollegernes computere, så de kan arbejde. Det er bestemt ikke optimalt, de kan for eksempel ikke printe normalt, men kan finde et par gamle printere frem nødløsning, men de har Internet og de kan se tidligere sager.

Tilbage på værkstedet har Claus allerede sent fredag konstateret, at den server ikke kommer i luften igen. Da serveren er over tre år gammel og der ingen garanti er længere, bestiller han med det samme en ny, som kommer frem mandag over middag.

Mandag eftermiddag går med at konfigurere den nye server, installere programmer og genskabe data. Hele tirsdagen går med dette, men onsdag formiddag kan Claus vende tilbage til Skelstedet, medbringende en ny server, som er lige til at sætte op og tænde for.

Der er lidt justeringer, der skal foretages på stedet, plottere og printere skal sættes op og andet, men i løbet af onsdag er Landinspektørerne Skelstedet i drift igen.

En defekt server, en defekt netværksenhed og et par hektiske arbejdsdage senere er Flemming Pade meget tilfreds med den måde Claus og ITBC har håndteret problemerne på.

Der blev arbejdet effektivt og systematisk og med stor viden. Vores samlede system er ret komplekst med mange programmer, og vi er helt afhængige af, at vi kan udlæse målinger fra vores instrumenter. Det sikrede Claus og IT Business Center til fulde og til vores tilfredshed.

Flemming Pade opsummerer i følgende morale:

  • Sørg for at tage back-up på en ekstern disk en gang i mellem, også selv om der tages backup på serveren
  • Smid ikke de gamle printere ud – de kan anvendes i en snæver vending og
  • Hav en god samarbejdspartner, der kan det der med IT.

Skelstedet mistede ikke væsentlige data og det samlede driftstab blev minimalt, dels på grund af Hans’ eksterne harddisk, men ikke mindst på grund af indsatsen fra IT Business Center.

Claus Jacobsen fortæller, at IT installationer ved mindre virksomheder som Skelstedet ofte er meget komplekse. De har mange meget krævende programmer og også mange ældre programmer, så man skal være kreativ for at få det til at fungere på de nyeste computere. I Skelstedets tilfælde er det CAD programmer, virtuelle platforme med dataudvekslings- og konverteringsprogrammer, som øger kompleksiteten.

Kundeprofil

Landinspektørerne Skelstedet kan føre sin række af ejere helt tilbage til 1845 og er således et af landets ældste landinspektørfirmaer.

Oprettelsen af matriklen af 1844 var grundlaget for den nugældende ordning af det matrikulære system og de privatpraktiserende landinspektørers helt afgørende rolle som uafhængige vedligeholdere heraf.

Firmaet beskæftiger i dag ca. 16 fuldtidsmedarbejdere på vores kontorer i Vedbæk, Slagelse, Humlebæk og Værløse.

Herfra løses et meget bredt spektrum af sager af såvel matrikulær som teknisk art, og hver enkelt ses som en udfordring til at give kunden professionel rådgivning og bedst mulig løsning af den stillede opgave.